Nighttour San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu Nighttour San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu

Nighttour San Francisco

Door: Mieke & Egbert

25 Mei 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Vanavond dus de night-tour San Francisco gemaakt.
De eerste stop was Chinatown. Chinatown is ontstaan toen de Chinezen in het begin van de vorige eeuw hier kwamen helpen om de stad te herbouwen na de grote aardbeving van 1906 en de grote brand die daarop volgde. Men wilde eigenlijk de Chinezen weer terug sturen naar China maar die dachten daar anders over en hebben zo snel mogelijk twee 'landmarks' opgebouwd waar ze zich konden vestigen en toen heeft de overheid er in toegestemd dat ze hier bleven met hun speciaal deel van de stad.
Chinatown San Francisco is de grootste Chinatown buiten Azië. Sommige bronnen melden overigens dat die van New York nog groter is. Het omvat 24 blokken in San Francisco en er wonen ongeveer 100.000 mensen. De ingang van dit stadsdeel wordt gemarkeerd door een Chinese toegangspoort waar twee leeuwen geposteerd staan aan weerskanten van de poort die je verwelkomen in deze (zeer groot uitgevallen) Chinese wijk. Het straatbeeld wordt gekenmerkt door Chinese straatverlichting, lampionnen dwars over de straten en gebouwen die versierd zijn met pagodedaken. Zover het oog reikt kan men Chinese karakters zien die uitgestald zijn op affiches, uithangborden, vlaggen en neonverlichting. We hebben een wandeling gemaakt door de belangrijkste straten van Chinatown. Heel veel souvenirwinkels en eetgelegenheden. Heel veel. Uiteindelijk kwamen we ook uit op een plein waar Chinezen elke avond bijeen komen om samen tai-tsji te doen, of yoga of - zoals vanavond - een gezamenlijke dans. Daarnaast zijn er ook mannen die bordspelen spelen zoals Mahjong en Go. Men was daar vanavond met een voor mij onbekend spel bezig. Met (dam?)stenen op karton waarop een aantal vakken stonden uitgetekend.

Laura heef ons hierna weer opgehaald en naar Pier 39 gebracht. Zo te zien het meest levendige (en vooral bekende) deel van het havengebied. Natuurlijk een kijkje genomen bij de overbekende zeeleeuwen, een rondje gemaakt langs de vele shops en eetgelegenheden en beland bij Italiaans restaurant Luigi, waar we met z'n allen van een lekker diner hebben genoten, met uitzicht op de haven en de zeeleeuwen.
Aansluitend zijn we naar en over de Bay Bridge gereden en via een afslag aan de zijkant van de brug uitgekomen waar we een fantastisch uitzicht hadden op zowel de brug als San Francisco by night. Het leek wel een poster, zo mooi!
De Bay Bridge is overigens wel een unieke brug. Hij bestaan namelijk uit twee verdiepingen waarbij naar de stad toe op het 'bovendek' rijdt en uit de stad weg op het 'onderdek'. Overigens worden er nieuwe staanders gebouwd om de brug aardbeving-proof te maken. Men wacht nog steeds op 'the big one', een aardbeving zoals in het begin van de vorige eeuw.
Hierna weer terug naar het hotel voor een goede nachtrust om morgen te beginnen aan de laatste volle dag van onze reis naar Amerika...

• 26 Mei 2015 - 12:26

Karin:

Wat een leuk verhaal weer. Ik heb een hoop bijgeleerd dankzij jullie verhalen. Alvast een goede terugreis en tot zondag!
    Groetjes