Sequoia NP - Kings Canyon NP - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu Sequoia NP - Kings Canyon NP - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu

Sequoia NP - Kings Canyon NP

Door: Mieke & Egbert

23 Mei 2015 | Verenigde Staten, Visalia

Vandaag naar Sequoia NP, maar eigenlijk naar het Kings Canyon NP. Op weg daar naar toe rijden we door een deel van het agrarische gebied van Californië. Ondanks dat hier een groot deel van de oogsten van het land gebeurt, zijn de prijzen van het fruit toch echt wel (soms veel) hoger dan in Nederland. Californië is de hoofdleverancier voor Amerika van citroenen, aardbeien, amandelen, artisjokken, sinaasappelen en nog heel veel andere groente- en fruitsoorten. Californië is ook de vierde grootste wijnleverancier van de wereld. Over twee dagen komen we door het wijngebied van Californië. Dan weten jullie dat alvast...

Kings Canyon National Park, aan de noordzijde grenzend aan Sequoia NP, samen deel uitmakend van de Sierra Nevada en een van de diepste canyons van de VS (zo'n 2500 meter), is bekend om de enorme sequoia bomen, de grootste boomsoort ter wereld. Een zuilvormige boom met een kaneelkleurige bast. Alleen te vinden op de westelijke flank van de canyon. Er is nog een andere sequoia-soort, de redwood, die groeit aan de kustzijde van deze regio.
Een van de grootste en meest bekende sequoia bomen is de General Sherman, die we vandaag - vanwege wegwerkzaamheden - overigens niet gezien hebben... ;-( Deze boom heeft het grootste volume ter wereld, in 2002 geschat op 1.486 m3. Wel hebben we de Grant Tree kunnen aanschouwen die ongeveer net zo groot is als de Sherman. Er tegenover staat een duo-sequoia, een dubbele boom die uit 1 stam is gegroeid.
De sequoia bomen kunnen tot ruim 90 meter hoog worden en hebben dan takken die zo groot/dik zijn als een normale boom.
Voordat we zover zijn moeten we in het park met de bus eerst klimmen tot ruim 2100 meter boven zeespiegel. Het hoogste punt van de VS ligt hier ook: Mount Whitney met een top van 4417 meter.
Door de hoogte en het wat tegenvallende weer hebben we hier een temperatuur van rond de 8 tot 10 graden C en een hoge luchtvochtigheid, waardoor het nog iets kouder aanvoelt. Gelukkig waait het nauwelijks.
Bij onze rondgang op de diverse trails door het Kings Canyon Park hebben we kennis kunnen maken met de gigantische omvang van de sequoia. De bomen hebben op de onderste helft van de stam geen takken. Kennelijk hebben de bomen een soort verdedigingssysteem tegen b.v. zwaar weer. Het kan gebeuren dat bomen dan takken afwerpen om te voorkomen dat ze omver worden 'geblazen'. Als er brand is, kan de boom zich herstellen als tenminste niet de hele boom rondom in brand staat of heeft gestaan. Diverse bomen hebben ook zichtbare brandschade. De bast van de bomen is verrassend zacht als je er klopt. Veel zachter dan de dennenbomen bij ons. De boom heeft ook een eigen ecosysteem dat zorgt dat insecten, schimmels en bacteriën geen vat krijgen op de boom. Sommige van de bomen zijn al enkele duizenden jaren oud.
Op de 'Big Stump Trail' word je langs de voormalige houtzagerij gevoerd waar vroeger de bomen naar toe werden gebracht als ze gekapt waren. Gelukkig valt het beheer van het Giant Forest sinds 1890 onder de National Park Service en wordt er geen boom meer gekapt. Wel vind je nu de restanten van bomen die nog gezaagd hadden moeten worden, als ook diverse restanten van stammen van bomen die wel gekapt zijn, waar je duidelijk aan kan zien hoe enorm de bomen zijn. Op een van die 'stompen' (de Mark Twain stump) kun je trouwens gemakkelijk met een man of 40 staan...!
Na deze indrukwekkende ervaringen hebben we het park weer verlaten en terug naar het hotel. Bij terugkomst in Visalia bleek het buiten aanmerkelijk warmer (28 graden C) te zijn met volop zon. De rest van de dag gaan we het rustig aan doen door o.a. aan het zwembad te gaan liggen, vooral ook omdat we morgen erg vroeg op moeten staan om op tijd in Yosemite NP te zijn. Morgen is het zondag en Loes verwacht dat het dan erg druk zal zijn met lange wachttijden voor de ingang van het park. Dan is het de moeite waard om 'wat' eerder te vertrekken naar het NP om die wachttijden te voorkomen, nietwaar?

• 24 Mei 2015 - 07:54

Hans & Louisa:

Nou, dan proost over twee dagen ...! Yosemite NP zal jullie ook erg goed bevallen denk ik. Nog veel plezier saampjes!

• 24 Mei 2015 - 23:50

Liesbeth:

Telkens weer geniet ik van het interessante reisverslag, groetjes, Liesbeth