Modesto - Sacramento - Sanoma - San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu Modesto - Sacramento - Sanoma - San Francisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu

Modesto - Sacramento - Sanoma - San Francisco

Door: Mieke & Egbert

25 Mei 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Vandaag weer om 08.00 uur op weg. De eerste stop zal zijn in Sacramento, de hoofdstad van Californië. De stad zelf heeft een kleine 478.000 inwoners en met alle omringende woongebieden erbij, telt het zo'n 2,5 miljoen inwoners. Na Los Angeles, San Francisco en San Diego is het de vierde metropool van Californië.
Waar we gisteren nog op zo'n 1.500 meter hoogte waren (Yosemite) komen we vandaag op een erg laag punt van Californië, amper enkele meters boven zeespiegel. Omdat er in het verleden vaak overstromingen hebben plaatsgevonden, heef men in de loop der tijden de stad steeds verder opgehoogd.
In Sacramento brengen we een bezoek aan het Capitool, de zetel van de Senaat van Californië. De Senaat telt 40 leden. Een enorm gebouw met - uiteraard - heel veel historie.
Hierna zijn we naar Sacramento Old Town gegaan. Daar natuurlijk ook weer een hele hoop historie (voor ons gevoel ook deels nagebouwd/replica), maar vandaag extra feestelijk i.v.m. Memorial Day. Allerlei kraampjes en veel live muziek. Op de rivier een oude raderboot die tegenwoordig als hotel dienst doet. Tevens een oud treinstation met een heuse stoomloc en oude rijtuigen op de rails en rijdt ook nog! Erg leuk!
Vervolgens op weg naar Sonoma in het wijngebied van Californië. Sonoma omvat overigens 61% van alle wijngebieden in Californië. In Sonoma is voor de eerste keer de vlag van de Republiek Californië gehesen bij gelegenheid van de onafhankelijkheid. In de vlag staat de grizzly-beer afgebeeld. Deze is helaas inmiddels uitgestorven. Californië is natuurlijk geen republiek meer maar is later onderdeel van de Verenigde Staten geworden. In het centrum van Sanoma staan nog diverse oude gebouwen uit de tijd van de republiek.
Rondom het centrale plein zijn diverse erg leuke winkeltjes te vinden (met heel opmerkelijke kleding, huishoudelijke zaken, wereldwinkelartikelen, etc) en een aantal pubs, eetcafés, restaurants en een park waar je goed kunt vertoeven. Door de speciale dag vandaag is het er, volgens Loes, erg veel drukker dan normaal, maar volgens ons zeker niet minder gezellig.
Na dit 'lunchbezoek' aan Sanoma, richten we ons doel op San Francisco. Maar ja, door de grote drukte schiet dat niet echt op. Vele files tot aan San Francisco die de rijtijd aardig verlengen. Uiteindelijk zijn we er toch gekomen en rijden de stad binnen over de Golden Gate bridge, met vier banen tegelijkertijd. Een is later onderdeel van de Verenigde Staten geworden. In het centrum van Sanoma staan nog diverse oude gebouwen uit de tijd van de republiek.
Na dit 'lunchbezoek' aan Sanoma, richten we ons doel op San Francisco. Maar ja, door de grote drukte schiet dat niet echt op. Vele files tot aan San Francisco die de rijtijd aardig verlengen. Uiteindelijk zijn we er toch gekomen en rijden de stad binnen over de Golden Gate brug. Wat een fantastisch en indrukwekkend gezicht! Zoals het vaak is, ligt de bovenkant van de brug in de mist maar geeft het voldoende idee van de grootsheid ervan. Er is een aantal schilders het hele jaar door bezig met het schilderen van de brug. Als ze klaar zijn, kunnen ze weer van voren af aan beginnen. It's a job, isn't it! Door de drukte hadden we geen gelegenheid om de brug van dichtbij te bekijken maar dat gaan we morgen nog inhalen tijdens het ochtenprogramma.
Verder rijden we over Lombardstreet San Francisco binnen. Een van de bekendste straten omdat het 'de heuvelachtige' straat is met aan de andere kant van de heuvel de bekende bochtige weg met de cable-car waar we morgen, als het even kan, ook een ritje mee gaan maken.
Aangekomen bij ons hotel in Mainstreet spreken we af om om 18.00 uur weer te worden opgehaald voor een bezoek aan Chinatown en een diner bij een Italiaans restaurant op Pier 39. We zijn benieuwd en daarover later meer!