Moab - Arches NP - Dead Horse Point NP - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu Moab - Arches NP - Dead Horse Point NP - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu

Moab - Arches NP - Dead Horse Point NP - Moab

Door: Mieke & Egbert

17 Mei 2015 | Verenigde Staten, Moab

Vandaag gaan we enkele nationale parken bezoeken. Maar eerst spullen ophalen voor het ontbijt en picknick-lunch in de plaatselijke supermarkt City-Market waarbinnen ook een Starbucks. Een gigantische supermarkt waar ze echt van alles hebben op het gebied van eten en drinken, van vers naar verpakt, diepvries etc. Om een idee te geven: voor de diepvriesproducten hebben ze twee complete 'straten' van diepvrieskasten die elk ongeveer 2,5 meter hoog zijn en een meter breed. Daarvan staan er in elke 'straat' aan weerszijden ongeveer 20... Totaal dus ruim 80!
Je moet erg zoeken naar kleine(re) verpakkingen van b.v. yoghurt of vleeswaren. Die laatste kun je beter aan de counter bestellen en dan aangeven wat je wilt en hoeveel slices. Enfin, iedereen is daar geslaagd en dus kunnen we op weg naar Arches National Park. Het is zondag en dus is het erg druk in de parken. Na een steile klim (met de bus) aangekomen bij de eerste stop. Daar een wandeling gemaakt van ruim 1,5 kilometer over de Park Avenue, een niet verhard pad met een aardige afdaling waar ze gelukkig wel een soort trappen hadden gemaakt uit natuurlijke producten. Mooie wandeling met een even overweldigende rotsmassa als gisteren in Monument Valley... Maar nog geen enkele 'arch' gezien! Dan maar weer de bus in naar de tweede stop. En, ja hoor, daar komen de natuurlijke bogen (arches) in zicht. Ontstaan daar erodering van de steenlagen die in de loop van miljoenen jaren zijn opgebouwd met harde en zachtere materialen en waar na verloop van tijd de bovenkant maar ook de binnenkant van af 'slijt' zodat er bogen ontstaan. Uiteraard hebben ze bepaalde rotsen of rotsformaties weer bepaalde namen gegeven, zoals de 'elephants parade' (vijf rotsen die achter elkaar staan en -met enige fantasie- op een olifant lijken) en de 'balance-rock' (waarbij het lijkt alsof er stuk steen los bovenop ligt), etc. Daar hebben we een soortgelijke wandeling gemaakt naar de diverse arches toe. Je ziet bepaalde mensen daar de gekste stunten uithalen om maar de 'mooiste' foto's te kunnen laten maken. Af en toe best wel eng. Een verkeerde stap en je dondert zo tientallen meters de afgrond in. En natuurlijk de onafscheidelijke Japanners die altijd, maar dan ook altijd, zelf mee op de foto willen van de attractie die ze vast willen leggen. En als je er dan een stuk of tien bij elkaar hebt, zijn die kennelijk erg bang dat de ander ze niet hoort. Want ze praten dusdanig hard dat het lijkt alsof ze schreeuwen...
Er was nog een derde stop ingepland naar het symbool van de staat Utah: de Landscape Arch. Het heeft gisteren echter zo hard en veel geregend dat de weg daar naar toe overstroomd is en daarmee afgesloten voor het verkeer. Ook de Delicate Arch hebben we daardoor niet kunnen zien. Jammer.
Dan maar koers gezet naar het tweede National Park van vandaag: Dead Horse Point.
Daar hebben we de lunch genuttigd. Overigens hebben ze daar prima picknick-punten ingericht met banken en een tafel onder een afdak. Prima! Daarna van een uitzicht kunnen genieten dat min of meer vergelijkbaar is met dat van Goosenecks waar we gisteren waren. In dat park hebben ze ook een soort 'zoutwinning' maar dan is het de winning van mineralen uit de grond die gebruikt worden voor de vervaardiging van kunstmest. Op de foto's zul je zien dat het een felblauwe kleur heeft, compleet niet passend bij de kleuren van de omgeving.
Toevallig hebben we daar ook een vijftal kleine coyotes kunnen spotten die in de beschutting van enkele rotsen waren achtergelaten door de moeder, die we overigens niet gezien hebben. Misschien maar goed ook!
Dit was het programma van vandaag zoals afgesproken, dus terug naar het hotel.
Daar zijn we nog kort even de stad Moab ingegaan. Omdat we morgen weer een lange reisdag voor de boeg hebben gaan we vanavond maar weer lekker op tijd naar bed om morgen weer fris en fruitig te zijn!

• 18 Mei 2015 - 16:29

Ben:

Indrukwekkende beelden. Roepen herinneringen op uit een "ver"verleden. Moet wel lenig zijn. Wij dus om de foto's te kijken moeten we op ons hoofd gaan staan of de laptop op zijn kop houden. Nog veel plezier.

• 18 Mei 2015 - 18:39

Thea En Chris:

Hallo Egbert en Mieke we beleven de hele reis weer mee met jullie jammer van Grant Canyon met de sneeuw hopelijk beter weer bij de Bruch. Canyon Fijne reis verder, geniet ervan groeten van ons.