Flagstaff - Monument Valley - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu Flagstaff - Monument Valley - Moab - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu

Flagstaff - Monument Valley - Moab

Door: Mieke & Egbert

16 Mei 2015 | Verenigde Staten, Moab

Vanmorgen vertrokken voor een reis van maar liefst 575 kilometer naar Monument Valley, waar we ook een jeepsafari gaan meemaken. Vanavond eindigen we in ons hotel in Moab, Utah waar we twee nachten zullen verblijven en waar ook de klok een uur later staat dan in Arizona. Onderweg de bergen van de Grand Canyon van de andere kant gezien, waaronder Humphrey's Peak, een gebied waar ook lang geskied kan worden. Op dit moment ligt er ook volop sneeuw op die hoogte.
Na ongeveer anderhalf uur een eerste stop in Cameron, in Navajo Nation en liggend aan het meest oostelijke puntje van de Grand Canyon.
Het is kennelijk een oude 'handelspost' die in ere is hersteld en waar van alles te koop is dat 'Native American' gefabriceerd is.
Het gebied waar we na Cameron doorheen rijden wordt 'The painted desert' genoemd vanwege het mooie landschap en de vele kleuren die je er waar kan nemen en het inderdaad lijkt alsof het geschilderd is.
Na een rit van 175 kilometer onze tweede stop bij de ingang van Monument Valley in de buurt van het plaatsje Kayenta, dat in de nieuwe tijdzone ligt, dus onze horloges allemaal een uur vooruit gezet. De jeepsafari startte bij Goulding Tradeplace, een vierkante mijl aan prive-grond dat volledig omgeven is door Navajo-land. Daar bij Goulding is ook de enige plek waar je wat kan eten en waar toiletten. Onderweg tijdens de tour zijn er drie plekken waar foto-shoots gemaakt worden en op die plekken bieden de Native Americans juwelen en andere zaken aan waarvan zij zelf zeggen dat deze helende krachten hebben. In Monument Valley zijn diverse films opgenomen en ontelbare commercials. Bekende films zijn o.a. Back to the future 3, The Lone Ranger, Windtalkers (recente film met Nicolas Cage over de codetaal die de Navajo's gebruikten) en het begon allemaal met John Ford die zijn film Stage Coach met John Wayne hier in de jaren vijftig heeft opgenomen.
Een redelijke stoffige rit met de open jeep door de bekende beelden uit de genoemde films. Redelijk indrukwekkend!
Ongeveer 45 kilometer na Goulding hebben we een korte stop gemaakt bij Goosenecks State Park, waar de San Juan rivier (een zijrivier van de Colorado) de bodem hier in de vorm van ganzennekken heeft uitgesleten. Een soort Grand Canyon in het klein, zeg maar. Driedimensionaal een fantastisch gezicht. Benieuwd hoe het op de film en foto over komt...
En dan het lange stuk naar Moab, het meest oostelijke punt van onze tourtocht. Ook hier in de omgeving zijn diverse bekende films opgenomen, zoals Once upon a time in te west, Con Air en nog een aantal die Loes heeft genoemd, maar die ons ook al weer ontschoten zijn...
We gaan eens kijken wat er verder in Moab te beleven valt, waaronder een goede maaltijd waar volgens Loes veel mogelijkheden voor zijn! Na zo'n lange dag hebben we dat wel weer verdiend...
Tot morgen!

• 17 Mei 2015 - 07:32

Hans & Louisa:

Hey Buitertjes, wij zijn hier helemaal niet jaloers, echt niet ...
    We zijn benieuwd naar de foto's en de video, jullie maken de Tour net iets anders als wij 8 jaar geleden. Geweldig!