Flagstaff - Grand Canyon - Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu Flagstaff - Grand Canyon - Flagstaff - Reisverslag uit Flagstaff, Verenigde Staten van BuitersinAmerika - WaarBenJij.nu

Flagstaff - Grand Canyon - Flagstaff

Door: Mieke & Egbert

15 Mei 2015 | Verenigde Staten, Flagstaff

Vanmorgen errug vroeg er uit en om oh-six-thirty in de bus. En wat schetst onze verbazing toen we het hotel uitliepen: het sneeuwt!! We hebben met heel veel dingen rekening gehouden maar niet met dit weer! Weliswaar eerst in de vorm van natte sneeuw maar, al rijdende richting Grand Canyon, werd de sneeuw dichter en bleef daar ook liggen. Komt ook door de hoogte waar we op reden, zo'n 1600 meter boven de zeespiegel. Maar toch! Rare gewaarwording als je in dit deel van de USA rond rijdt en je het gevoel krijgt dat het Kerstmis is... Aan de foto's kan je zien dat het echt menens was met de sneeuw.
Onderweg werd Loes gebeld door het bedrijf van de helikoptervluchten... En onze vrees werd bewaarheid: de vlucht van 08.20 uur ging niet door, sterker: er zal waarschijnlijk de hele dag niet meer gevlogen worden vanwege de niet echt positieve vooruitzichten op het weer. Overigens: toen we later vandaag weer langs de heliport kwamen stonden ook alle helikopters aan de grond.
Nou, toen plan B ook niet door ging, hebben we met z'n allen een plan C gemaakt waarbij mensen konden kiezen tussen een lange wandeling, een kortere wandeling of gewoon bij de bus blijven c.q. bij de bezoekerscentra van het park. Desgewenst kan men ook gebruik maken van de shuttlebussen die daar verschillende routes rijden met op verschillende plaatsen bushaltes, waar ze enige tijd later ook weer terugkomen.
Wij hebben er voor gekozen om met onze eigen bus door te rijden van de Bright Angel Lodge (waar we gisteren ook waren) naar Mather Point waar ook een bezoekerscentrum is en vanwaar je met een wandeling van een kleine anderhalf uur langs de rand van de Grand Canyon terug kan lopen naar Bright Angel Lodge, waar onze bus ons dan weer op zou pikken. Met af en toe natte sneeuw en wat regen maar vooral veel mist, was er niet zoveel te zien van de Grand Canyon. Niettemin was het een leuke wandeling en hebben we toch nog het nodige gezien, zeker omdat je onderweg ook verteld wordt (op borden en met behulp van stukken van de vele steensoorten die er voor komen) hoe oud het gesteente van de Grand Canyon eigenlijk is. Het oudste gesteente dat wij gezien hebben is zo'n 280 miljoen jaar oud, maar uit de jongste onderzoeken schat men dat het al met al zo'n twee miljard jaar oud is. Het ontstaan van de Grand Canyon op zich (het uitslijten door de Colorado-rivier) schat men op zo'n zes miljoen jaar. Dat uitslijten gaat nog steeds door, hoewel dat nauwelijks zichtbaar is: zo'n 16 centimeter per 1.000 jaar...
Op de ontmoetingsplek aangekomen hebben we eerst maar eens een warme chocolademelk gedronken (zonder slagroom...). Die hadden we inmiddels wel verdiend, vonden wij zelf.
Hierna hebben we koers gezet naar het iMax-theater aan de rand van het National Park waar een film wordt vertoond over de Grand Canyon. Een beetje het verhaal hoe het door de (blanke) mens is ontdekt, kort nadat Columbus Amerika had ontdekt. Maar ja, er bleken toen al mensen te wonen die inmiddels hetzelfde lot zijn ondergaan als de Indianen. De film op zich was wel aardig, vooral door de spectaculaire opnamen vanuit een helikopter die vlak boven het water met grote snelheid door de kloof vliegt of over de randen van de hoge toppen van de canyon waardoor je het idee krijgt naar beneden te vallen. Mensen met hoogtevrees moeten dan echt hun ogen dicht doen, maar ook Mieke werd af en toe wat misselijk van de bewegingen van de helikopter of de boot op de woeste rivier, die je hersenen continu op het verkeerde been zetten.
Na deze film waren we er eigenlijk wel klaar mee en wilden de meesten de rest van de dag gewoon rustig aan doen. Terug naar het hotel en daar relaxen om ons op te maken voor (weer) een lange reisdag morgen, als we naar Monument Valley gaan. In totaal een uurtje of zes, zeven in de bus. Dus voor vandaag genoeg gebust. Degenen die er toch nog niet genoeg van hebben, kunnen straks om half vijf met onze bus naar Flagstaff om daar te gaan winkelen. Op de weg naar het hotel zijn we door Flagstaff gereden en dat gaf ons niet het gevoel dat we daar per se bij moesten zijn... Let's call it an early night then!
Ondanks dat het vannacht weer gaat vriezen hier (-2 graden) ziet de weersvoorspelling er voor morgen een stuk beter uit: rond de 20 graden en droog. Laten we het hopen!